16 marca 2024

Makemake i Haumea - 2024

      Po raz kolejny odwiedzam dwie planety karłowate Makemake i Haumea znajdujące się daleko za orbitą Neptuna. Przypomnijmy, Neptun znajduje się prawie 30 jednostek astronomicznych (j.a.) od Słońca, natomiast dwie przedstawione tu planety karłowate około 50 j.a. od Słońca.

     (136472) Makemake - gdy po raz pierwszy namierzyłem ją teleskopem 20 marca 2018 roku (link), była 51,6 j.a. od Słońca, a obecnie to już 52,6 j.a. Oznacza to, że w ciągu 6 lat oddaliła się od naszej dziennej gwiazdy o taką odległość, w jakiej Ziemia znajduje się od Słońca, czyli blisko 150 mln km. Wciąż, jak wtedy, możemy wyśledzić ją w gwiazdozbiorze Warkocza Bereniki, jednak jej blask jest coraz słabszy, w tej chwili to 17,1 magnitudo:


     (136108) Haumea - obecnie powoli zbliża się do nas i jest w odległości 50 j.a. Najbliżej Słońca znajdzie się dopiero w czerwcu 2132 roku i będzie to odległość 34,6 j.a. W tym czasie będzie bliżej naszej gwiazdy niż Pluton. Obecnie możemy wypatrzeć ją w gwiazdozbiorze Wolarza, a jej jasność to 17,3 mag.


     Przy okazji obrabiania tego materiału postanowiłem wyodrębnić ze zdjęcia najsłabsze pod względem jasności gwiazdy, aby móc później porównać je z materiałem, który będzie zebrany większym teleskopem. Mam nadzieję, że niedługo będę miał taką możliwość :-) Okazało się, że na zdjęciu Haumei, gdzie naświetlanie trwało 33 minuty i 40 sekund, najsłabsza gwiazda jaką udało mi się wychwycić ma jasność 20,38 magnitudo. Na zdjęciu poniżej gwiazdy znajdują się nad podpisami:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz