4 sierpnia 2017

Planetoida (704) Interamnia

     W nocy z 28 na 29 lipca zabrałem się za rejestrację dwóch planetoid. Po raz kolejny 190166 (2005 UP156) oraz (704) Interamnia. Wybór tej drugiej podyktowany był tym, że jest dość duża i jasna, więc było mi łatwiej nad nią pracować.
Po raz pierwszy do obróbki zdjęć uruchomiłem program IRIS, natomiast do opracowania wyników program Astrometrica. Dużo czasu zajęło mi samo zapoznanie się z tymi programami i później praca nad zdjęciami. To co wyszło prezentuję, chociaż i tak wiem, że można zrobić to wszystko lepiej, szybciej, precyzyjniej i bardziej profesjonalnie. Do tego jednak potrzebna większa wiedza i nieco inny sprzęt, ale póki co bawię się tym co mam :-)
Planetoida (704) Interamnia to obiekt z pasa głównego planetoid, który okrąża Słońce w czasie 5 lat 127 dni i 10 godzin. Przed nadaniem nazwy planetoida nosiła oznaczenie tymczasowe (704) 1910 KU, a nazwa pochodzi od łacińskiej nazwy miejscowości urodzenia jej odkrywcy Vincenzo Cerullego i jednocześnie miejsca odkrycia. Odkryta została 2 października 1910 roku. Średnica planetoidy to aż 316,62 km, a okres obrotu wokół osi wynosi 8 godzin 43 minuty i 37 sekund. Obecnie znajduje się około 300 mln km od Ziemi i ma jasność wizualną 10,56 mag, a w najbliższym nam punkcie znajdzie się 1 października i będzie wtedy jeszcze jaśniejsza (9,97 mag). Peryhelium, czyli punkt w którym znajdzie się najbliżej Słońca osiągnie 28 października.
Można ją namierzyć w gwiazdozbiorze Pegaza, gdzie przebywać będzie do stycznia 2018 roku.

Położenie i jasność planetoidy Interamnia.
Orbita planetoidy (704) Interamnia         
Zmierzona przeze mnie jasność planetoidy w dniu 29 lipca 2017 to 10,8 mag. (704) Interamnia porusza się na niebie wolno. W ciągu 20 minut przemieściła się zaledwie o niecałą swoją średnicę co wyraźnie widać na filmie złożonym z pięciu klatek, które wykonałem 29 lipca między godziną 1:20 a 1:40.
Animacja przemieszczania się planetoidy (704) Interamnia.
Coraz bardziej podoba mi się podpatrywanie tych obiektów. Jest ich dużo, a każda z nich ma inne właściwości fizyczne. Jedne są duże, inne małe - są szybkie i wolne - niektóre mogą zagrażać Ziemi, inne natomiast są w bezpiecznej odległości. Istnieją też takie, które podczas zbliżania się do Słońca zaczynają wykazywać aktywność kometarną. Od właściwości fizycznych i odległości od nas zależy ich jasność wizualna. Bardzo dużo dzieje się w świecie planetoid i komet, a to że całkiem niedużym teleskopem możemy choćby tylko pokazać ich ruch (choć nie tylko) sprawia, że zajmowanie się nimi staje się tak pasjonujące :-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz