14 maja 2017

Animacja wejścia Europy na tarczę Jowisza

     Układ jowiszowy, jak i cały wszechświat, jest w ciągłym ruchu. W celu przekonania się, stworzyłem animację ze zdjęć zrobionych podczas ostatniego tranzytu księżyca Europy przez tarczę Jowisza. Widzimy początek zjawiska, jak księżyc Europa wchodzi przed Jowisza, a kilkaset tysięcy kilometrów dalej zbliżający się do tarczy planety także księżyc Io. Jowisz jest najszybciej obracającą się planetą wokół własnej osi spośród wszystkich planet Układu Słonecznego - jego okres obrotu trwa niepełne 10 godzin. Dzięki temu, że obraca się tak szybko, mogłem w ciągu 37 minut mojej obserwacji, zarejestrować też jego ruch.
     Animacja powstała z 11 na 12 maja między godziną 23:48 a 00:25. W tym czasie nagrałem 15 filmów, każdy trwający po około 2 minuty. Następnie każdy z tych filmów poddałem obróbce w programach Planetary Imaging PreProcessor, AutoStakkert!2 oraz Registax6 i otrzymałem 15 wynikowych kadrów. Z kolei z każdego z tych kadrów równo wyciąłem brzegi czarnego tła, pozostawiając tylko centrum zdjęcia z Jowiszem i księżycami, a następnie powiększyłem je cyfrowo, aby lepiej było widać ruch księżyców i Jowisza. W wyniku cyfrowego powiększenia, zdjęcia straciły nieco na jakości, ale liczyło się tu wyłącznie to by zarejestrować ruch obiektów, a nie wartość artystyczna :-) Pod uwagę trzeba wziąć także, że użyłem tu tylko zwykłej soczewki Barlowa x2/1,25 cali, którą otrzymałem w zestawie przy zakupie teleskopu (czas pomyśleć chyba o czymś trochę lepszym).
Żałuję też, że nie miałem specjalnie warunków, aby dokończyć rejestracji tego zjawiska, bo ciekawi mnie jak byłoby widać cień rzucany przez Europę na tarczę Jowisza :-) Hmm... może następnym razem.
Sprzęt: SW 200/1000, Barlow x2/1,25", Nikon D5300.
Animacja wejścia Europy na tarczę Jowisza.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz