7 listopada 2021

Uran przed opozycją

     31 października, ze względu na dobre warunki pogodowe i astronomiczne, na chwilę wycelowałem teleskop w kierunku Urana, który znajdował się akurat 5 dni przed opozycją, Świecił blaskiem ok. 5,5 magnitudo, a w jego pobliżu widoczne były największe księżyce: Tytania, Oberon oraz Umbriel. Po przeciwnej stronie Urana niż Umbriel widać lekkie wybrzuszenie, którym może być wyłaniający się księżyc Ariel. Kiedy 4 lata temu spoglądałem na Urana do dyspozycji miałem tylko lustrzankę. Obecnie przy pomocy kamerki w ciągu 15 minut wykonałem 150 klatek, z których wybrałem 79 najlepszych do złożenia w jedno zdjęcie. W ten sposób powstał poniższy obraz. Drugie zdjęcie to cyfrowe powiększenie pierwszego, a na samym dole umieściłem film złożony ze wszystkich uzyskanych 150 klatek.

Były to moje pierwsze udane obserwacje z nowego stanowiska, które 3 października, jeszcze przed całkowitym złożeniem wyglądało jak na ostatnim zdjęciu :-)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz