17 października 2018

Planeta karłowata (136199) Eris

     (136199) Eris, najdalszy znany nam obiekt trans-neptunowy znalazł się dzisiaj w opozycji do Słońca. W kwietniu nakreśliłem sobie plan zarejestrowania wszystkich pięciu planet karłowatych Układu Słonecznego w jednym roku. Wówczas miałem już trzy: Ceres, Makemake i Haumeę. Z uchwyceniem pozostałych, nie jest tak łatwo i różowo jak myślałem, przede wszystkim ze względu na brak czasu i możliwości logistycznych.
Od tamtej pory udało się co prawda uchwycić Plutona, jednak jakość nie zadowoliła mnie i czekałem na lepszy czas. Z oczekiwaniem przesadziłem i lepszego czasu w tym roku już nie będzie, dlatego też w niedługim czasie zamieszczę to co zrobiłem w sierpniu.
Z Eris wszystko wygląda obiecująco. Najdalszy znany nam obiekt trans-neptunowy znajduje się ponad 95 jednostek astronomicznych od nas, tj ponad 14,2 mld km, a odbite od niego światło słoneczne zostało z sukcesem zarejestrowane przez matrycę malutkiej kamery ASI 290MM, którą trzymam w ręce :-) Stało się to w sobotę 13 października. Nie miałem jednak możliwości zarejestrowania jej po raz drugi, aby ukazać ruch. Czekam do następnego nowiu w listopadzie i mam nadzieję, że zarówno pogoda jak i inne zajęcia nie przeszkodzą. A poniżej obraz z soboty - słaba Eris na tle gwiazd konstelacji Wieloryba :-) Dla lepszego uwidocznienia dodałem obraz w negatywie.

30 x 30 sek. naświetlania - w sumie 15 minut
gain 290
FOV 12'x10'
Planeta karłowata (136199) Eris

Planeta karłowata (136199) Eris - negatyw

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz