16 września 2016

Zakrycie Neptuna przez Księżyc

     Wieczorem 15 września 2016 miało miejsce zakrycie Neptuna przez Księżyc, które było trudne do uchwycenia. Księżyc prawie w pełni, daje bardzo silny blask, więc w jego pobliżu obiektów o wiele słabszych nie widać, ani gołym okiem, ani przez lornetkę. Można próbować jedynie przez teleskop, choć światłosilny typu Newtona nie jest do tego najlepszy. Jak się jednak wczoraj po zakryciu okazało, wcale nie jest to niemożliwe. W trakcie gdy Księżyc zbliżał się do Neptuna, rejestrowałem fragment nieba, gdzie miało dojść do przysłonięcia planety. Posiłkowałem się podglądem zdjęć na smartfonie, a tam nic nie było widać, więc wciąż zmieniałem czasy naświetlań. Dopiero później (po fakcie) w aparacie i na komputerze zauważyłem Neptuna. Niestety, ponieważ w trakcie zdarzenia o tym nie wiedziałem, nie udało mi się uchwycić samego zakrycia, ale kilka ujęć Księżyca z Neptunem mam. Poniżej jedno, w dwóch wersjach. Oryginalne i w cyfrowym powiększeniu. Z tego wszystkiego nie zapisałem jakie były wtedy ustawienia aparatu, na pewno jednak, po raz pierwszy zastosowałem technikę HDR dostępną w aparacie. Przy następnym podobnym zjawisku będę już mądrzejszy :-)
 
15-09-2016: Zakrycie Neptuna przez Księżyc

15-09-2016: Zakrycie Neptuna przez Księżyc
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz